LEK

Den livsviktige leken :)

VI Cartoon Love Heart | Heart 11 clip art | Heart pictures, Valentine heart,  Clip art LEK

Vi vet at leken er betydningsfull for barn og at de opplever glede og vennskap i lek. Når vi spør barn hvorfor de leker svarer de ofte at det er fordi det er gøy. Her i vår barnehage sier de at det er artig å leke og at lek er noe man gjør med venner. I Holmen gårds- og naturbarnehage har vi, siden i høst valgt å rette et ekstra fokus mot lek og lekemiljøet her i barnehagen. Vi jobber med en kompetansepakke fra Udir som heter «Lek i barnehagen». Kompetansepakken om lek er laget for å bygge opp under kollektiv kompetanseutvikling i barnehagen. I tillegg har vi laget en «lekegruppe» som består av styrer og 3 ansatte. Denne gruppa har et overordnet ansvar for å oppdatere og videreutvikle lekemiljøet her hos oss underveis.

Leken for barnet er opplevelsen av glede og vi ser at god lek gjør barna godt. Den er med på å bygge sterke relasjoner barn imellom og styrker deres sosiale kompetanse veldig - for å nevne noe. Det er viktig at barna får lov til å utfordre seg selv å tenke kreativt. Vi har derfor valgt å pakke bort mye av de tradisjonelle lekene for en stund, altså definerte leker som legger føringer for hvordan barna skal leke. Vi har skaffet oss mange ‘grønnkasser’, pledd, puter, tepper og vi ser at slikt materiale gir utrolig mange gode ideer til ulike typer lek. Barn får selv bruke sin fantasi og leken har på mange måter fått en helt annen flyt. Det er super artig å jobbe med leken og vi gleder oss til å fortsette med det! :)